W ubiegłym tygodniu została zrealizowana I część innowacji pedagogicznej „Zimowo – wiosenna sensoryka dla Smyka”. Miała ona na celu pobudzenie zmysłów naszych dzieci oraz wsparcie rozwoju motoryki małej, związanej z przygotowaniem do pisania, wspierania rozwoju poznawczego, samodzielności i kreatywności dzieci.  

W poniedziałek pobudziliśmy zmysł dotyku, węchu oraz słuchu poprzez wykonanie kul dla ptaków z różnego rodzaju ziaren. Następnie wywiesiliśmy je na zewnątrz przedszkola. We wtorek poznawaliśmy wygląd, budowę i zapach gałęzi, które nie były miłe w dotyku, ponieważ kuły i drapały w rączki. Mimo niemiłej formy wykorzystaliśmy je do zajęć matematycznych (porównywanie długości, ilości w zbiorach, liczenie, układanie figur geometrycznych) oraz plastyczno – przestrzennych (wykonanie choinek). W środę wykorzystaliśmy plastikowe buteleczki do zrobienia grzechotek, które w zależności, co wsypaliśmy do środka – wydawały inny dźwięk, a były to: kasza jęczmienna, fasola, groch, ciecierzyca, kasza manna, siemię lniane. Potrzebowaliśmy ich do instrumentacji piosenki „Pani Zima”. We czwartek dzieci wykonały i ozdobiły świąteczne pierniki. Pobudziliśmy tu wszystkie zmysły naszych przedszkolaków – smak, zapach, dotyk, węch i słuch!! Piętek to już ostatni dzień sensorycznej zimy. W tym właśnie dniu do zrobienia pracy plastyczno-technicznej wykorzystaliśmy wszystkie zgromadzone w tym tygodniu rzeczy i produkty sensoryczne – różnego rodzaju kasze, ziarna, ryż, kawę, gałęzie, farby, watę, włóczkę, kozią wełnę, makaron, guziki i wiele innych. Efekty całotygodniowej pracy możemy zobaczyć na stronie internetowej w formie zdjęć i w przedszkolu na tablicach przy głównym wejściu.

Zmysły odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. To dzięki nim poznajemy świat. One pozwalają nam doświadczać przestrzeni wokół poprzez odczuwanie zapachów, widzenie czy słyszenie. Ponadto zmysły pełnią rolę ochronną, gdyż ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem. Na co dzień coraz częściej stykamy się z dziećmi, które bardzo często spostrzegane są jako dzieci „niegrzeczne”, „trudne wychowawczo”, „nadpobudliwe”, „nieskoordynowane”, jednak warto bliżej przyjrzeć się ich funkcjonowaniu i wesprzeć je pod względem sensorycznym.

Zabawy sensoryczne mają w sobie wielką moc! Są ważne, potrzebne, ciekawe i sprawiają wiele radości. Warto wplatać takie aktywności do codzienności dziecka.

Tydzień sensoryczny uważamy za bardzo udany i czekamy na wiosnę, aby zrealizować II część innowacji pedagogicznej „Zimowo – wiosenna sensoryka dla Smyka”.